troskris

[nej... det handlar inte om underkläder.... den här gången i alla fall]


det är förmodligen ingen här som vet sedan tidigare... men jag är i alla fall född & uppvuxen inom mormonkyrkan (ja, den kyrkan som de flesta tror tillämpar månggifte, men som i realiteten inte tillåter det!)... när jag var omkring 16 bestämde jag mig för att ta en paus - & den varade i tio års tid! nu har jag varit aktiv i kyrkan igen i nästan ett år... har passat på att friska upp minnet & försökt lista ut var jag står i min egen tro....... just som det kändes som att jag hörde hemma i kyrkan hamnade jag här - i min troskris..............

jag tror att det som ställer till det för mig är att jag har en väldigt stark tro på en gud (eller skapare eller något likvärdigt) som älskar alla människor, oavsett fel och brister (och synder, om man så vill)... jag tror att människan har fått handlingsfriheten som en gåva, & att gud respekterar våra beslut även om han (/hon/den/det) kanske blir ledsen när vi inte väljer det som är till vårt eget bästa... det är denna tro som jag har klamrat mig fast vid när jag har varit i kyrkan också... & för det mesta innebär det inget problem alls (har åtminstonde inte gjort det för mig - kanske beror på hur bra filter man har - hörsel- & känslomässigt)... men... jag har försökt studera mormons bok samtidigt - den boken som delas ut till samtliga undersökare... mormonerna har större tilltro till den än bibeln ...det jag hittar där är inte min gud... utan jag får intrycket av en straffande gud som lätt vredgas & som ska fruktas... dessutom finns det åtminstonde ett par ställen där de rättfärdiga dödar andra som har valt att gå en annan väg, men utan att jag kan se något som skulle kunna rättfärdiga att man tar någon annans liv enbart därför att de inte har valt att använda sin handlingsfrihet i enlighet med kyrkan... nu kan detta givetvis vara missförstånd från min sida... kan hända att jag har missat/misstolkat något i texten.... men jag kan verkligen inte se det....

*suck*


Kommentarer
Postat av: Lanah

Sv: Den verkar väldigt bra! Har sett halva. :)

2010-09-26 @ 21:54:24
URL: http://lanahs.blogg.se/
Postat av: HelloNicki





:)

2010-09-27 @ 10:07:17
URL: http://hellonicki.se
Postat av: Haval B Aziz

sv: ja de måste ha varit höstångest alltså, usch va jag hatar att må sådär :S.. helt sjukt.

kjam kjam

2010-09-29 @ 23:11:46
URL: http://havii.blogg.se/
Postat av: Anonym

det kanske var en "snäll" polare eller syskon som la upp klippet :)

2010-10-03 @ 21:01:22
URL: http://donsueco.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0